Loading...

تاثیر ویروس کرونا بر کسب و کارها – مزایای و معایب دورکاری

|
تاثیر ویروس کرونا بر کسب و کارها – مزایای و معایب دورکاری
سلام . موسوی هستم از تیم آرالپ و امروز قصد دارم در مورد دورکاری و بحران فعلی , یعنی ویروس کرونا و تاثیرش بر کسب و کارها صحبت کنم.

سلام . موسوی هستم از تیم آرالپ و امروز قصد دارم در مورد دورکاری و بحران فعلی , یعنی ویروس کرونا و تاثیرش بر کسب و کارها صحبت کنم. این ویروس خطرناک چند وقتی هست که وارد کشور ما شده و با وجود اطلاع رسانی های مختلف از سوی نهادهای بهداشتی، رفت و آمد در سطح شهرها به شدت کم شده است است. این مساله تاثیر بسیار منفی روی تمام کسب و کارها داشته است. مثلا صنف رستوران ها و کافی شاپ ها به شدت از این بحران آسیب دیده اند. تا جایی که رئیس صنف رستوران ها در مصاحبه ای از کاهش 75 درصدی فروش این صنف خبر داده است. او اعلام کرده بسیاری از رستوران ها توانایی پرداخت حقوق اسفند کارکنان خود را ندارند. و این تنها بخشی از عواقب و تاثیرات کرونا بر اقتصاد ایران است.

با وضع موجود برخی از کسب و کارها به واسطه خدماتی که ارائه می کنند ، به دورکاری روی آورده اند. دورکاری، هر گونه شکلی از به کار گیری فناوری های اطلاعاتی (مانند ارتباطات راه دور و رایانه) به جای مسافرت های مربوط به کار و حرکت کار به سمت کارکنان، به جای حرکت کارکنان به سوی کار می باشد.

دورکاری یک شغل نیست، بلکه یک روش سازماندهی کار است که حول پردازش اطلاعات ساخته می شود. افراد یا گروههایی از افراد، دور از کارفرما، مشتری یا طرف قرارداد، کارشان را انجام می دهند؛ کاری که مستلزم استفاده از انواع گوناگون تجهیزات الکترونیکی است.

در واقع دورکاری، نوعی شیوه کار است که به شاغل اجازه می دهد بدون نیاز به حضور در اداره تکالیف و وظایف حرفه ای خود را به دور از بروکراسیهای سنتی با انعطاف پذیری بیشتری انجام دهد که یکی از اصول توسعه آن فناوری اطلاعات است.
زمینه ها ، حرفه ها و صنایعی که دورکاری و فریلنس در آن غالب است عبارتند از: موسیقی ، نویسندگی ، بازیگری ، برنامه نویسی رایانه ، طراحی وب ، طراحی گرافیک ، ترجمه و تصویر سازی ، تولید فیلم.

دورکاری شیوۀ جدیدی برای کار کردن نیست؛ بلکه این روش از سال‌ها پیش در بسیاری از کشورهای توسعه یافته به کار می‌رفته و نتایج موفقیت‌آمیز آن نیز به اثبات رسیده است.

مزایای دورکاری:

مزایای دورکاری را می‌توان از سه جنبۀ فردی(کاهش در هزینه و زمان مسافرت، بهبود فرصت‌های کاری، اختلال کمتر در زندگی خانوادگی و توازن بین زندگی کاری و خانوادگی، انعطاف در کار، ایجاد کار برای معلولان)، سازمانی(کاهش هزینه و بهبود بهره‌وری شغلی کارکنان و سازمان) و اجتماعی(آلودگی، کاهش ترافیک، فرصت‌های کاری وسیع‌تر و تجدید حیات اقتصادی)، مورد توجه قرار داد.

مزایای دیگر دورکاری عبارتند از:

  • کاهش ترافیک و مصرف انرژی.
  • کاهش نرخ بیکاری در اثر ایجاد مشاغل جدید.
  • تدارک شرایط اشتغال برای کلیۀ شهروندان اعم از معلولان، زنان خانه‌دار و …
  • افزایش عدالت اجتماعی و توسعۀ عمران روستایی.
  • کاهش مشکلات مرتبط با کنترل حضور و غیاب کارکنان.
  • توجه به نتیجۀ کار و نه به ساعات حضور فرد.
  • گسترش جغرافیایی حوزه‌های عملکرد سازمان‌ها و ارایۀ خدمات در سطح ملی و بین‌المللی.
  • امکان انتخاب کارکنان بدون محدودیت جغرافیایی.
  • بهبود شرایط کار کارکنان، افزایش رضایت و بهره‌وری شغلی کارکنان.
  • افزایش استقلال شغلی کارکنان.
  • صرفه‌جویی در هزینه‌های مختلف زمانی و مالی کارکنان.
  • کاهش فشارهای روانشناختی ناشی از محیط کار و تعاملات اجتماعی روزمره.
  • افزایش زمان آزاد کارکنان.
  • افزایش ارتباطات خانوادگی و بهبود شرایط خانوادۀ کارکنان، و
  • حفظ محیط زیست از طریق کاهش آلودگی هوا.

معایب دورکاری:

دورکاری نیز همانند دیگر ابعاد رفتاری در سازمان دارای مشکلاتی می‌باشد که باید شناخته شوند. اکنون می‌دانیم هرچند دورکاری می‌تواند راه‌حلی قدرتمند برای شماری از مشکلات مربوط به محل کار افراد باشد؛ اما با مشکلاتی نیز همراه است. نمونه‌هایی از این مشکلات عبارتند از:

  • مشکلات مربوط به نظارت بر کارکنان در حین انجام دادن کار؛
  • نگرانی از انزوای اجتماعی کارکنان و مشکلات ناشی از منزوی شدن افراد؛
  • نیاز مدیریت به؛ برنامه‌ریزی دقیق، توجه به فناوری، رعایت قوانین و مقررات قانونی، انتخاب و آموزش سرپرستان، دورکاران و نظایر آن؛
  • آماده نبودن سازمان برای انجام تغییرات فرهنگی در سازمان؛
  • هزینه‌های مالی اضافی برای تهیۀ تجهیزات دورکاری(مانند رایانه، هزینه برای برقراری ارتباطات اینترنتی و نظایر آن)؛
  • بی‌اعتمادی به کارکنان؛
  • نیاز به سرمایه‌گذاری برای ایجاد فضای کاری در خانه؛
  • نیاز دورکاران به سواد رایانه‌ای و آشنایی با زبان انگلیسی؛
  • کنترل ضعیف و سختی ارزیابی عملکرد کارکنان دورکار توسط کارفرمایان؛
  • کاهش ارتباطات شغلی و تعاملات اجتماعی؛
  • نبود مدیریت متمرکز بر شیوۀ انجام دادن وظایف به وسیلۀ کارکنان؛
  • نیاز به پشتوانۀ قانونی مناسب؛
  • نیاز به امنیت اطلاعات و مقابله با تهدیدات شبکه‌ای، و
  • نیاز به شبکه‌های رایانه‌ای، سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای پشتیبانی

منبع: کتاب روان‌شناسی کار تألیف پروفسور محمود ساعتچی/ hamshahrionline

0
نظرات
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
    برگشت به بالا