Loading...

چند نکته برای حفظ سلامتی کاربر لپ تاپ و کامپیوتر در استفاده طولانی مدت

|
چند نکته برای حفظ سلامتی کاربر لپ تاپ و کامپیوتر در استفاده طولانی مدت
تمام کسانی که ساعت ها پشت سیستم می نشینند با مشکلاتی مثل کمرد درد و گردن درد مواجه شده اند. گاهی آسیب ها شدید هست و امکان دارد فرد تا مدتی نتواند با لپ تاپ کار کند.

تمام کسانی که ساعت ها پشت سیستم می نشینند با مشکلاتی مثل کمرد درد و گردن درد مواجه شده اند. گاهی آسیب ها شدید هست و امکان دارد فرد تا مدتی نتواند با لپ تاپ کار کند. برای اینکه دچار چنین درد هایی نشویم یا آسیب کمتری ببینیم، چند راهکار ساده و کلیدی وجود دارد. در این مطلب شما را با نکات حفظ سلامتی کاربر آشنا میکنیم و امیدوارم با رعایتشان از آسیب های احتمالی جلوگیری کنیم.

نکات کلیدی حفظ سلامت کاربر

در این مطلب تلاش کردیم تا تکنیک های ساده و ضروری برای حفظ سلامتی کاربر لپ تاپ و کامپیوتر را بررسی کنیم. مطمئنا روشهای دیگری هم وجود دارد اما از طولانی کردن مطلب پرهیز کردیم. این روش ها هزینه بر نیستند و تنها با کمی پیگیری و زمان بندی، شما را از خطرات و آسیب های بلند مدت حفظ می کنند. هر چند ورزش روزانه این آسیب ها را کمتر می کند اما نشستن طولانی مدت و ثابت ممکن است باعث بروز مشکلات شود.

لپ تاپ را روی زانوی خود نگذارید

با گذاشتن لپ تاپ روی زانویتان مجبور می شوید سرتان را به سمت پایین خم کنید تا بتوانید مانیتور را بهتر ببینید. با این حرکت ستون فقرات گردن شما وزن و فشار بیشتری را تحمل می کند.  بهتر است لپ تاپ را روی کیف لپ تاپ یا جسم دیگری قرار دهید تا مانیتور مقابل صورت شما قرار بگیرد.

مانیتور را مقابل صورتتان قرار دهید

ارتفاع و زاویه ایده آل لپ تاپ به شما امکان می دهد صفحه را به راحتی و بدون خم یا چرخش گردن خود مشاهده کنید. لپ تاپ را چند سانتی متر بالاتر از میز خود قرار دهید و آن را روی یک سطح پایدار مانند پایه لپ تاپ یا چند تا از کتاب های قطور قرار دهید. وقتی مستقیم به جلو نگاه می کنید ، چشمان شما به طور طبیعی باید یک سوم بالای مانیتور شما را ببیند.

از موس و کیبورد جدا یا حتی مانیتور جدا استفاده کنید

وقتی برای مدت طولانی با لپ تاپ کار می کنید ، توصیه می شود یکی از دو کار زیر را انجام دهید:

1) از یک کیبورد و موس جداگانه استفاده کنید و به درستی مانیتور لپ تاپ خود را در مقابل چشمتان قرار دهید. 2) از مانیتور جدایی که  مقابل چشمتان قرار بگیرد، استفاده کنید.

صفحه کلید لپ تاپ خود را در ارتفاعی قرار دهید که به شانه ها و بازوهای شما فشار نیاورد. آرنج شما باید با زاویه 90 درجه باشد ، نزدیک به بدن شما باشد و مچ دست شما هنگام تایپ کردن باید در حالت خنثی باشد. این حالت به شما کمک می کند تا شانه های خود را از بدنتان دور نکنید و ماهیچه های گردن خود را جمع کنید.

اندازه صفحه را ارتقا دهید

در حالی که لپ تاپ ها به صورت قابل حمل و کاربردی طراحی شده اند ، مطمئن شوید مانیتور لپ تاپ شما برای نیازهای شما به اندازه کافی بزرگ است. یک صفحه کوچکتر ممکن است باعث شود شما برای دیدن متن و اشیاء به چشم خود فشار بیاورید. اگر خواستید که در مانیتور مطلبی را بخوانید ، می توانید اندازه فونت را نیز افزایش دهید.

کف پاهایتان را صاف رو زمین قرا دهید

اگر مجبور هستید صندلی خود را بالا بیاورید تا بازوها و مچ دستانتان راحت باشد ، بررسی کنید که زاویه  پاهایتان چگونه است. پاهای شما باید روی زمین صاف باشد و زانوها باید با باسن در یک سطح قرار بگیرند. اگر کف پای شما به کف نمی رسد ، از یک پایه زیر کف پای خود استفاده کنید. این می تواند به شما در حفظ سلامت ستون فقرات کمر و کاهش فشار در قسمت تحتانی کمر کمک کند.

از صندلی قابل تنظیم استفاده کنید

نوع صندلی ای که هنگام استفاده از لپ تاپ خود روی آن می نشینید بسیار مهم است. هر صندلی اداری که کاملاً قابل تنظیم باشد و دارای پشتی کمری باشد ممکن است کارساز باشد ، اما لازم است که آن را به درستی تنظیم کنید. اگر صندلی شما از پشتیبانی کافی برخوردار نیست ، ممکن است به ستون فقرات کمر شما آسیب بزند. در مورد وضعیت گردن و سر شما ، گوش های شما باید همیشه بالاتر از شانه های شما باشد ، نه جلوی آنها.

نیم ساعت یک بار استراحت کنید

reminder را روی گوشی خود تنظیم کنید تا هر نیم ساعت یک بار استراحت کوتاهی انجام دهید. چشمان خود را از روی صفحه نمایش بردارید و به آنها اجازه دهید استراحت کنند. می توانید کشش های ساده ای را در حالت نشسته روی صندلی خود انجام دهید ، مانند کشش گردن ، شانه ها ، بازوها و پاها. هر یک ساعت ، میز خود را برای پیاده روی ترک کنید تا خون در بدن شما جاری شود و ماهیچه ها شل شوند. اگر راه رفتن امکان پذیر نیست ، حداقل بایستید ، کشش کنید. 

ایستاده کار کنید

افرادی که ساعت های طولانی کار خود را پشت لپ تاپ می گذرانند ، سعی کنند هر روز یک یا دو ساعت به جای نشستن، ایستاده از لپ تاپ خود استفاده کنید.هر چند می دونم در ادارات ما خیلی امکان پذیر نیست اما یک روش استاندارد برای حفظ سلامتی کمر و گردن برا یافرادی است که ساعت های طولانی را پشت میز و در حال کار کردن با کامپیوتر می گذرانند. شما برای اینکار به یک صفحه کلید و ماوس جداگانه نیاز دارید تا این کار را بدون خم کردن گردن انجام دهید. میزهای ایستاده برای این کار گزینه های محبوب هستند.

وسایل اضافی حمل نکنید

اگر معمولاً لپ تاپ خود را دائم به همنراه دارید ،کابل برق اضافی و سایر لوازم جانبی لپ تاپ را خریداری کنید – به این ترتیب می توانید به جای حمل بار اضافی ، آنها را در خانه و محل کار داشته باشید. همچنین می توانید از کوله پشتی دارای بندهای شانه استفاده کنید تا از چسبیدن کیف فقط روی یک شانه جلوگیری کنید.

از نرم افزارهای مرتبط با حفظ سلامتی موجود در لپ تاپ استفاده کنید

چه برای سیستم عامل Mac  و چه ویندوز ، نرم افزارهایی طراحی شده که به کاربر برای حفظ سلامتی خود هنگام کار با لپ تاپ یا کامپیوتر کمک میکند. از جمله کارهایی که انجام می دهند:

  1. با استفاده از دوربین وضعیت نشستن شما را می سنجد و نکات لازم را گوشزد می کند.
  2. یه شما یادآوری می کند که استراحت کنید یا قدم بزنید و حرکات کششی انجام دهید.
  3. به شما حرکات ساده کششی را پیشنهاد می کند تا به راحتی بنوانبد آنها را انجام دهید.

به نحوه تنظیم لپ تاپ خود توجه کنید. توجه دقیق به کاهش و جلوگیری از درد کمر و گردن و حفظ سلامتی کاربر می انجامد. امیدوارم مطلب بالا به شما کمک کند تا از آسیب های احتمالی جلوگیری کنید. ممنون که همراه ما بودید.

0
نظرات
    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
    برگشت به بالا